„Hiszek az Egyben és a Nullában, a mindenható Datában…” – Mesterséges intelligenciáról tartott előadást Kajtor Domonkos SJ Nyíregyházán

Szeptember 17-én a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegye házának dísztermében Kajtor Domonkos jezsuita atya „Hiszek az Egyben és a Nullában, a mindenható Datában – Ki vagyok én a mesterséges intelligenciának? – Szülői szerep a technika világában” címmel tartott előadást, a KÉSZ Nyíregyházi Csoportja szervezésében.

Ezen a napon Kajtor Domonkos atya a nyíregyházi Szent Imre köznevelési intézmény gimnazistáit is meglátogatta, ahol szintén ebben a témában tartott előadást a fiataloknak.
„Ki vagyok én a mesterséges intelligenciának?” – tette fel a kérdést sok egyéb mellett az előadó a diákoknak. Az interaktív előadáson megismertük a történeti és technikai hátterét ennek az új „találmánynak”; erkölcsi-etikai kérdéseken gondolkodtunk el; beszélgettünk a gépi tanulás előnyeiről és hátrányairól. A személyes történeteken keresztül pedig még közelebb került hozzánk a mesterséges intelligencia világa, és választ kaptunk a bennünk felmerülő kérdésekre is. (Rubóczkiné Pekó Brigitta főigazgató-helyettes)

Az alábbiakban Megyesi Mária, a KÉSZ Nyíregyházi Csoportjának vezetője számol be a vármegye házában tartott előadásról.

Első gondolatként az előadó a címre utalva megállapította, hogy a „data”, az adat korunkban pszichológiai szinten azt a szerepet veszi át, amit korábban istenként élt meg az emberiség.
Az alapvető kettős kérdés felvetése után: Mi is a mesterséges intelligencia, és hogyan vagyunk mi benne, azt igyekezett felmérni, hogy közönsége milyen mértékben viszonyul félelemmel a mesterséges intelligenciát hordozó technológiához. A rögtönzött „szavazás” a társadalom elfogadás és elutasítás közötti ingadozását jelenítette meg.

A következőkben a „mi az a valóság, ami körül vesz minket” kérdést döbbenetes képekkel és történetekkel illusztrálva, a mesterséges intelligencia nem éppen valóságos „műveit” tárta hallgatósága elé.

Ezután az előadónk a történeti háttér ismertetésére tért rá, amelynek során többek között megtudhattuk, hogy az adatfeldolgozó rendszer kifejezés már Descartes-nál felbukkant, 1955-ben használjuk először magát a mesterséges intelligencia fogalmat, 1960-ban elkészül az első kommunikációképes program, az Eliza, 1997-ben a nagy orosz sakkozót, Kaszparovot győzi le a gép, 2017-ben pedig az amerikai kvízjáték, az Alpha go győztese.  

A technikai háttér – az emberi agy neuronhálózatának és kapcsolódásainak leképezése – felvillantása után a mesterséges intelligencia fogalom különböző megközelítésű definícióit tekinthettük át, kezdve a fogalmat az olyan gépek tudományaként meghatározón, amelyek olyan funkciókat végeznek, amelyekhez emberi intelligencia szükséges, egészen addig a definícióig, amely olyan tanulmányi területnek mondja a mesterséges intelligenciát, amely számítástechnikai számításokkal próbálja utánozni az intelligens viselkedést.

Fontos megkülönböztetésként a mesterséges intelligencia két típusáról kell beszélnünk: a gyenge és az erős mesterséges intelligenciáról, bár utóbbi még nem létezik csak a SCIFI világában. A gyenge, vagy célzott MI intelligensen viselkedik, azaz kap egy célt, funkciót, és azt végrehajtja, semmiképpen nem írja felül. Míg az erős MI felülírhatja azt: „Bocs, most nincs kedvem.”

„Hogyan működik a mesterséges intelligencia szemben a standart programozással, ahol mindent pontosan beprogramozunk?” – tért rá előadónk a kérdésre, s a választ a gulyásleves főzés olyan sajátos módjával igyekezett megvilágítani, amely a mesterséges intelligencia tanításának folyamatát, a gépi tanítást volt hivatott érzékeltetni. Csak a keretet és az adatokat adjuk meg, vagyis a célt, mint gulyáslevest és a hozzávalókat.

A munkával megbízott először egészen más ennivalót produkál, majd a célt jobban megközelítőt, míg végül az igazit, miközben „tanítjuk” az iteráció, az egyre jobban megközelítés módszerével. Az eredmény tökéletes, azonban nem tudjuk, hogyan jutott el ahhoz, nem tudjuk visszafejteni lépéseit. Felmerül a kérdés, hogy baj-e ez, és ezzel elérkeztünk az egyik legizgalmasabb kérdéshez: Kicsúszott a kezünkből az MI? Öntudatra ébredhet-e a gép?

Határozott választ kaptunk: semmiképpen, a gép emberi öntudatra nem ébredhet, inkább tükröt tart nekünk, mi képzelünk bele emberi tulajdonságokat. Nem zárható ki, hogy a jövőben valamiféle „öntudata”, „önreflexiója” lehet majd, de ez nem azonos az emberi öntudattal. Rajtunk áll, hogy a félelmet tápláljuk-e magunkban, vagy megtanuljuk jól kezelni a rendszert. Az az igazi kérdés, hogy mi mik vagyunk.

Az előadás következő nagy gondolati egysége az etikai kérdések mérlegelése volt. Az információ és privát szféra témakörben felmerül a kérdés, hogy miközben ott élünk a Facebookon, és adatok halmaza gyűlik rólunk, van-e még egyáltalán magánszféra? Az MI segítségével a szexuális irányultság jobban meghatározható, mint pszichoanalízissel, de talán biztató lehet, hogy az EU-ban meglehetősen előre haladott a törvényi szabályozás terén, és a Vatikán is keresi az egységes etikai irányok kialakításának lehetőségét.

A kommunikáció és információáramlás területén komoly következményekkel járó fejlemény, hogy ma már nem egyirányú a kommunikáció, hanem pl. influencereket fizetnek a politikai oldalak. A mesterséges intelligencia nagy befolyással lesz az amerikai választásra. Ami a munkaerőpiac érintettségét illeti, az ipari forradalom óta félünk, hogy a technika fejlődése elveszi a munkánkat. Kétségtelen, hogy átalakul a munkaerőpiac. Pl. a programozó nem programot ír majd, hanem a mesterséges intelligenciát készteti programot írásra.

A különböző nagyhatalmak rendszerei nagyon különböző erkölcsi alapon állnak. Mi emberek dönthetünk ezek felől. Nem tartunk ott, hogy lehetséges legyen egy nagy közös rendszer létrehozása. Egyik legizgalmasabb kérdés a szolidaritás és közjó kérdése. A technológiai társadalom az egyént célozza meg reklámmal, szórakoztatással. A megírt programokkal nem a közösség szolgálata a cél. Vajon hogyan fog viszonyulni a mesterséges intelligencia a politikához, az egyházhoz, a civil szervezetekhez, amelyeknek célja a közjó, a közösség szolgálata. A Z generáció máris egy elmagányosodott generáció.

Különösen a humanoid robotok léte felveti azt az etikai kérdést, hogy szabad-e hagyni az MI-t „szenvedni”, ha egyszer már egyik példány állampolgárságot kapott Szaúd-Arábiában, vagy – annak a tapasztalatnak a tükrében, hogy egy ilyen rendszer olyan adatokkal „táplálkozott”, hogy rasszistává lett – milyen etikai alapon kell tanítani a mesterséges intelligenciát.

A továbbiakban az előadó a mesterséges intelligenciával kapcsolatos antropológiai változásokra irányította a figyelmünket, azon belül is a dataizmus veszélyére. Minden, ami zajlik bennünk, emberekben, adatokkal leírható, s ha elkezdünk magunkra úgy tekinteni, mint egy adathalmazra, és arra az – egyébként helyes – következtetésre jutunk, hogy a mesterséges intelligencia ezek birtokában jobb döntéseket tud hozni akár életünk legfontosabb kérdéseiben is, végül kiadjuk a döntést kezünkből olyan területeken is, ahol nem lenne szabad.

Nem a technika csinálja ezt velünk, hanem mi csináljuk ezt magunkkal. A másik probléma, amelyre rátekinthettünk, a transzhumanizmus kérdése. Ha egyre kevésbé akarjuk elfogadni a betegséget, sőt a halált, ha a technológiában tovább élő emlékeink révén tovább akarunk élni, hol marad az ember? „Alapvetően, ne féljünk semmitől, de magunktól azért picit félhetünk” – zárta le Kajtor Domonkos előadásának ezt a részét.

A címben szereplő harmadik egységre, a szülői generáció felnövekedő új nemzedékekkel szembeni komoly felelősségének kérdésére rátérve kijelentette, hogy a világnak nem kell úgy működnie, ahogy mi korábban egyedül helyesnek gondoltuk. Önvizsgálatra felhívva, egy történettel világított rá, hogy először inkább kérdeznünk kellene, hogy konkrétan mivel foglalkoznak gyermekeink, mintsem tiltóan fellépnünk. A technika ismerete és használata nélkül egyszerűen nem tudunk már kommunikálni velük.

A WHO ajánlása szerint kétéves korig ne lásson a gyermek képernyőt, két és öt év között legfeljebb egy órányit egy nap. De ha a nyugtalan vagy síró baba megnyugtatásul nem szülői gesztusokat, hanem színes képernyőt kap a kezébe, ahogy ez igen elterjedt, akkor az a pszichológiai minta rögződik benne, hogy érzelmi szükségleteit a technika használatával elégítheti ki.

Még extrémebb következményként a már szexuális kapcsolatra is képtelen, egymás mellett telefont nyomogató fiatalok példáját tárta elénk előadónk, majd a ChatGPT-vel megíratott dolgozatok problémájára adott egy ötletet, miszerint pl. készíttethetünk a diákokkal összehasonlító munkát a saját és az MI munkájáról az adott témában.

Fontos megállapításként idézte előadónk Pál Feri atya gondolatát, amely szerint nem a fiatalokkal van baj, hanem a fiatalok vannak a bajjal. Tehát, meg kell kérdeznünk magunktól, hogy megtanítottuk-e őket jól, jóra használni a technikát. Nagyon nagy paradigmaváltásra van szükség. Végül meg kell kérdeznünk magunktól, hogy mi hogyan vagyunk a technikával, milyen példát mutatunk.

Záró összegzésként azzal az alapvető kérdéssel szembesülhettünk: ki vagyok én a technológia fényében? Hogyan használom a technológiát, vagy a technológia határozza meg az identitásomat?

Nem kell félnünk a technológiától, jól kell használni. Az a mi felelősségünk, hogy mi magunk így tegyünk, és segítsünk a fiataloknak ebben – zárta előadását Kajtor Domonkos atya.

Az előadást lejegyezte: Megyesi Mária, a KÉSZ Nyíregyházi Csoportjának vezetője

Öröm-hír sajtóiroda/Debrecen-Nyíregyházi egyházmegye