A debreceni Szent József Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium intézménye országosan egyedülálló módon alkalmazza a kutyával asszisztált tanóra vezetési módszert 2021 szeptemberétől heti egy alkalommal a matematika órákon, 2022. február óta pedig a testnevelés órákon a 2. b osztályban. Az iskola május 24-én vendégeket is hívott a hangulatos, nem mindennapi állatasszisztált órákra, hogy bemutassák kezdeményezésük eddigi eredményeit, népszerűsítsék és felhívják a figyelmet az új lehetőség alkalmazására az egyházmegye más köznevelési intézményeiben is.
A szakmai napon részt vettek: dr. Bódis Zoltán intézményvezető, dr. habil Lovas Kiss Antal egyetemi docens (Debreceni Egyetem, Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar, Társadalomtudományi Tanszék), Némethné Székely Julianna EKIF főigazgató, Farkas-Urbin Bernadett intézményvezető helyettes, Bundáné Takács Brigitta alsós munkaközösség-vezető, a kisvárdai és a nyírtelki egyházmegyei iskolák képviselői, Nagy Lajos, az Aura Segítőkutya Alapítvány vezetője.
A matematika órát Milotai-Legény Renáta tanítónő, a testnevelés órát pedig Vincze Attila testnevelő tanár vezették, valamint részt vett Nagy Lajos alapítványvezető Dominó és Lécci nevű kutyáival. Az állatasszisztált órák projektjének felelőse, koordinálója a házigazda intézmény tanára, Zombor Márta általános iskolai intézményegység-vezető.
Dominó és Lécci kutyák kedd reggelente érkeznek a 2. b osztályba. Dominó a matematika órán aktívabb, Lécci pedig a testnevelési órákon asszisztál, központi helyet foglalva el az osztályban.
Ahogy Dominó belép a terembe, minden szem rászegeződik, a figyelmet óra végéig fenntartja, és ilyenkor nincs fegyelmezési probléma sem, a gyermekek ezt így fogalmazták meg: „a kutyák kedvéért jobban viselkedünk”. Dominó minden egyes feladatban részt vesz a matematika órán, így a gyermekek játékosan, stresszmentesen, felszabadultan, örömmel sajátítják el a tananyagot. A diákok maguk is megfogalmazták már, hogy a kutya segíti őket a tanulásban.
Dominó kiskosárban viszi a feladatkártyákat, majd a zsámolyon ülve várja, hogy a helyesen megoldott feladatok után megsimogassák, akinek pedig akadt némi nehézsége a feladatmegoldásban, az a gyermek pedig megölelheti önbizalom erősítés gyanánt. „Önbizalmat ad nekem, hogy ha elrontom a feladatot, akkor is megölelhetem” – írták a gyerekek a bemutató óra meghívójára. Dominó a játékba is bekapcsolódik, beáll a körbe, és az óra vége felé még mozgásra is aktivizálja a gyermekeket, felugrik, körbefordul stb., és a gyerekek utánozzák.
A testnevelés órán látottak szintén csodálkozásra adtak alkalmat a vendégeknek. Volt, hogy a kutya mutatta be a gyakorlatokat, a gyerekek pedig figyelve, pontosan elvégezték azokat. Nyújtás gyakorlat közben kitartóan várták, hogy a kutya elhaladjon a lábuk alatt, és azt is megszokták már, hogy átsétál rajtuk, mielőtt elkezdenék a fekvőtámasz gyakorlatokat. Az intenzív mozgást igénylő órán senkin sem mutatkoztak a fáradság jelei. Itt is volt lehetőség az izgalmas játékra, természetesen Lécci bekapcsolódásával. Az állatasszisztált testnevelés órán a fegyelem és a figyelem kerül középpontba, amely a későbbiekben a gyermekek hasznára válik.
Az órák után a meghívott vendégek szakmai megbeszélésen vettek részt. Zombor Márta projektvezető itt elmondta, a kutyának a gyerekekre gyakorolt jótékony hatása ma már nem kérdés. A kutyákkal végzett együtt-cselekvés nyitottabbá teszi a gyerekeket, felszabadultabbak lesznek, oldódnak a szorongásaik, ezáltal magabiztosabbakká válnak. Emellett az okos, képzett kutyáktól tanulni is tudnak. A kutyák jelenléte, nyugodtsága, nyitottsága, kötődése, spontán viselkedése a gyerekekre jó hatással van. Ezt látva, átvehetik, elsajátíthatják a fegyelmet, figyelmet, engedelmességet, kitartást, szeretetet, hűséget.
Ez ösztönözte a pedagógusokat arra, hogy valamilyen módon közelebb hozzák a kutyákat a gyerekekhez az iskolában, ahol elsősorban tanulnak, és ez sok kisdiáknak igen nagy kihívás, rengeteg szorongással, feszültséggel és kudarccal teli élmény. Nagyon nehéz ezekkel a rossz beidegződésekkel leszámolni és pozitív élménnyé fordítani a tudás elsajátításának folyamatát. Ebben támogatnak a kutyával segített tanórák.
Dr. habil Lovas Kiss Antal egyetemi docens (Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és
Gyógypedagógiai Kar) elmondta, az egyetem két féléves állatasszisztált pedagógiai szakképzést indított el, amely nagy népszerűségnek örvend. A gyakorlati képzés legalább olyan fontos, ezért az egyetem partnerként dolgozik az Aura Segítőkutya Alapítvánnyal. A hallgatók a második félévben, a gyakorlati foglakozások keretében bemutató órákon vettek részt, amelynek a Szent József köznevelési intézmény adott helyet.
Lovas Kiss Antal hangsúlyozta, hogy a kurzuson nem kutyafelvezetőket képeznek, hanem olyan szakembereket, akik értik és tudják, hogy a segítő kutya mire alkalmazható a pedagógiai munkában, milyen lehetőségek kínálkoznak a segítő kutyák oktatásban való alkalmazásában, valamint, hogy megértsék és megtapasztalják azt, hogy mitől jó egy felvezető. A rendszerben jelen lévő kutyák európai szintű, egyedülálló terápiás kutyakiképző vizsgán vettek részt, így teljes biztonsággal részt vehetnek az órákon.
A terápiás kutyaképzés során nagyon sok kutatással találkozhatunk a stresszoldás, a különböző betegségeket felismerő kutyák tekintetében, de kevés vizsgálat folyik arról, hogy a kutyák az egészséges gyermekekre milyen hatással vannak. Most kezd kialakulni az egyetemen ez a képzési struktúra, amely országos szinten is egyedülálló. Ez erősíteni fogja az állatasszisztált pedagógiai irányt is – fogalmazott a szakember.
A szakmai megbeszélésen ezután a jelenlévők kötetlen formában osztották meg egymással tapasztalataikat.
Kovács Ágnes – Öröm-hír sajtóiroda/Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye