Hogyan érjük el a fiatalokat? Avagy a marketing-kommunikációs eszközök alkalmazásának lehetőségei az online térben – Egyházmegyei műhelykonferenciát rendeztek Debrecenben

Az online térben rejlő lehetőségekről szóló műhelykonferenciát a Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye fenntartásában működő Forrás Lelki Segítő Központ rendezte február 17-én a Debreceni Szent László Katolikus Szakkollégiumban.

A konferencián az egyházmegye fenntartásában működő köznevelési intézmények képviselői, lelkipásztorok, szociális szakemberek, pszichológusok és fiatalok vettek részt.

Napjainkban már egyre nagyobb figyelmet kell fordítani az online térre a fiatalok hatékonyabb elérésére érdekében. Szükséges, hogy az Egyház is közvetítsen üzeneteket, értékeket a társadalom számára ezen a felületen. A műhelykonferencia bemutatta, hogy a marketing eszközei hogyan szolgálhatják az érték alapú üzenetek közvetítését a fiatalok számára.  A program során bemutatkoztak az online térben működő egyházi fenntartású szolgáltatások is.

A konferencia résztvevőit Palánki Ferenc debrecen-nyíregyházi megyéspüspök köszöntötte.  A főpásztor a 2018-ban Rómában rendezett ifjúságról szóló szinódusra tekintett vissza, amelyen ő maga is részt vett. A szinódus után kiadott Christus vivit (Krisztus él) című enciklika az ifjúságnak, az ifjúságról szól azok számára, akik a fiatalokkal foglalkoznak. Ferenc pápa ebben az üzenetében arról beszél, hogy az üdvösség nem egy felhőben, virtuális térben található, hanem az életünknek a része. Az emberi élet üdvösségtörténet kell hogy legyen, és ebben mindenkinek megvan a saját szerepe, feladata, a hivatása.

Ferenc püspök elmondta, a szinóduson is felvetődött, hogy a hivatáskultúrát kell megerősíteni, amely azt jelenti, hogy minél több fiatal döbbenjen rá arra, hogy ő meghívott. Nem egy virtuális térben kell élnie, ahogy Ferenc pápa fogalmaz: ez nem valami új, felfedezendő alkalmazás, hanem meghívás arra, hogy legyünk részese a szeretet történetének. Ha az ember válaszol erre a meghívásra, akkor meg tudja élni a meghívottságát, és ahogyan megéli azt, másokat is meg tud hívni. Ez a hivatáskultúra.

A Szentatya arra is felhívja a figyelmet, hogy a fiatal kor egy lehetőség arra, hogy a fiatalok egzisztenciális kérdéseket tegyenek fel maguknak.  Ezeket a kérdéseket mindannyian újra meg újra feltesszük, de igazán a fiatal kor a nagy kérdéseknek és a nagy válaszoknak az ideje. Vagyis ahogy az enciklika fogalmaz: a fiatalság vágyai és aggodalmai két nagy téma köré csoportosulnak, ez pedig a családalapítás, valamint a munka vagy a hivatás választása – zárta köszöntő gondolatait Ferenc püspök és jó munkát kívánt a konferenciához azzal az örömmel, hogy a fiatalság nagy-nagy ajándék mindannyiunk számára és nagy feladat mindazoknak, akik a fiatalokkal, vagyis a jövővel foglalkoznak.  

Oláh Bertold, a FutureManagement vezetője a Digitalizáció és érték alapú szemlélet az online térben a fiatalok körében címmel tartott előadást. Ebben a következő főbb témákat érintette: médiafogyasztás a fiatalok körében; mely felületek a népszerűek; melyek azok az üzenetek, amelyekkel a fiatalok azonosulni tudnak és felkeltik az érdeklődésüket; hogyan kell jól sáfárkodni ezekkel a lehetőségekkel; mit keresnek a fiatalok egy-egy márkában; milyen online  marketing eszköz áll a rendelkezésünkre ahhoz, hogy őket elérjük; milyen szemlélet szükséges ahhoz, hogy egy stabil és jól működő online rendszert tudjunk felépíteni.

Az előadó hangsúlyozta, hogy a fiatalok körében a hagyományos – a televízió, rádió és korábban hatékonyabb médiafogyasztási – felületekről eltolódott a hangsúly. Ez a generáció már azért is fizet, hogy zavartalanul tudjon böngészni és reklámmentes felületeket elérni. Pl. a Spotifay, az ingyenes streaming zeneszolgáltatás legmegfogóbb üzenete a zavartalanság.  Minden egyes olyan platform háttérbe szorul, amely ezt gátolja, mint pl. a televízió.

Az emberek hétvégén átlag 10 órát online térben töltenek, ez a másik kulcsfontosságú változás a fogyasztási szokásokban. Sok fiatal a Tik Tok-on keres recepteket, tájékozódik a hírekről, és azokat a tartalmakat preferálja, amelyek őket szólítják meg.  A fiatalok 98 %-a használ valamilyen közösségi oldalt, vagy videó megosztót. A 2020-21-es adatok szerint a legnépszerűbb oldalak: a Facebook, You Tube, Instagram, Tik Tok, Pinterest, stb…, de a ’22-ben és ’23-ra ez eltolódott, és már a You Tube felületet is sokszor leírják, mert ott is sok reklámot kapnak.

A legnépszerűbb tartalmak videó alapúak, és egyre értékesebb valutává válik a figyelem, mert ha a videó csak egy másodpercre is unalmas, akkor a felhasználó továbblép. Nagyon magasan van az ingerküszöb, ezek alapvetően meghatározzák a médiafogyasztási trendeket.

Szeretjük a podcastet, ott azt hallgathatjuk, amit szeretnénk. Nagyon érdekes kérdés a fiatalok körében keresett témák kérdése. A legfontosabb a személyre szabottság, olyan típusú tartalmakat keresnek, ahol megértésre találnak, ahol a meg vannak szólítva.

A márkaérték hitelessége és az átláthatóság kérdéskörben a szakember az elmúlt 5-6 év méréseire utalt, amely szerint a felhasználók körében a nagymárkák esetében egy nagymértékű csalódás jelentkezett, ha pl. kiderült, hogy egy termék gyermekmunkával, embertelen körülmények között készült.  A csalódottság mértéke odáig fajult, hogy 2022-ben az emberek 83 %-a nem hiszi el azokat a kulcsüzeneteket, amelyeket a nagy márkák átadnak.  Éppen emiatt extrém módon kell hitelesnek és átláthatónak lenni. Ebben benne van az is, hogy a saját hibázási lehetőségeinket is felvállaljuk és a tényleges valós képet mutassuk. Ez a fiataloknál is fontos szempont, és a mi felelősségünk kérdése is, mert az interneten mindenki szebbnek, jobbnak, ügyesebbnek, szuperebbnek szeretne látszódni, és ez nagyon rossz irány. A fiatalokat pont abban a  korszakban éri ez el, amikor nagyon sérülékeny a saját magukról kialakított kép, könnyen befolyásolhatóvá válhatnak, és nyilván ki tudnak alakulni olyan frusztrációk, amelyek nem valósak, hiszen az internetre alapozottak. 

A fiatalok jobban tudnak azonosulni azokkal a márkákkal, amelyeknek célja van, és valamilyen hatást szeretnének elérni a világban.  

USPACE – avagy miből főzünk, ha a fiatalokat akarjuk vendégül látni. A Katolikus Szeretetszolgálat munkatársai: Geriné Bajzak Eszter szakmai koordinátor és Szlávik Bence szakmai csoportvezető, projekt projektmenedzser a www.uspace.hu fiataloknak szóló online közösségi felületet mutatták be, ahol a 10-20 éves korú fiatalok érezhetik otthon magukat, választ kaphatnak az őket érdeklő kérdésekre, találkozhatnak hasonlóan gondolkodó fiatalokkal.

Az előadók elmondták, a honlap készítésekor kiderült, hogy az oldal akkor lesz sikeres, ha 2-3 elkötelezett felnőtt stabil irányítása mellett a fiatalokkal együtt készítik azt, megkérdezik őket. Jó csapatra, vezetőre volt szükségük, akik ugyanazt akarják. Továbbá olyan szerzőket kerestek, akik meg tudják fogalmazni a fiatalokról szóló gondolatokat. Emellett érdekes, izgalmas cikkeket és videókat vásároltak, rendeltek, amelyekről később beszélgettek, vagy mellé programokat szerveztek.

A fiatalokból álló közösség állandóan változik, ők mindig úton vannak. A felnőttek jelenléte viszont stabil. Nagyon fontos, hogy bevonják őket ebbe a munkába és megosszák a felnőttekkel, hogy ők mit szeretnének. Otthon is könnyebb úgy főzni, ha megmondja a család, hogy mit szeretnének enni.

Az USPACE legfontosabb üzenete az, hogy a fiatalok érezzék, közöttünk van a helyük, fontosak és értékesek számunkra, ők azok, akiknek a legjobbat akarjuk adni.  

Az USPACE online tér eszközei: egy minőségi tartalommal ellátott klasszikus Weblap, Facebook oldal, You Tube csatorna, Instagram, Spotify.

FOLT a lelkeknek – a fiatalok online segítésének tapasztalatairól Berényi András, a Forrás Lelki Segítő Központ szakmai vezetője beszélt.

Az előadó hangsúlyozta, hogy amit a pedagógus, pszichológus, szakember jónak tart, az általában nem biztos, hogy a fiatalnak tetszik. Nagyon fontos ezért, hogy visszajelzéseket kapjunk a nekik tervezett programokkal kapcsolatban.

A FOLT ( www.afolt.hu) egy segítő szervezet nem pedig egy internetes online alapú tanácsadó szolgáltatás. Nem az online felületen működik. Arra biztatják a fiatalokat, hogy személyes segítőhöz forduljanak. Az első találkozás természetesen online térben messenger üzenetben történik, de az a cél, hogy személyesen kapjanak segítséget. Régóta működik a Forrás Egyesület, és most már a Forrás Lelki Segítő Központ is, és országosan kialakult már egy olyan szakember hálózat, amelynek köszönhetően más településekről is érkezhetnek megkeresések, és a fiatalokat a helyi segítő munkatárshoz tudják irányítani. A FOLT-nak az az elképzelése, hogy rövid messenger üzenetben megismerjék a hozzájuk forduló problémáját, és utána felvegyék vele a kapcsolatot. Szakembergárda várja a fiatalokat: pszichológus, mentális munkatárs, szociális munkás és alapvetően konzultációban segítenek, abban, ami őket érinti.

Berényi András azt is hangsúlyozta, hogy mindannyiunk számára új kihívás az online tér, amelynek vannak negatív hatásai, de a pozitív oldalát nézve az interneten keresztül kapcsolatba tudunk kerülni a fiatalokkal és segítségükre is lehetünk.

A műhelykonferencia végén a szekcióbeszélgetéseken az eddigi tapasztalatok megbeszélésére, a további lehetőségek és feladatok megtervezésére hívták a jelenlévőket.

Kovács Ágnes – Öröm-hír Sajtóiroda/Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye