„… Jézus, aki nekünk a Szentlelket elküldte” (ApCsel 2,1-4) – Elmélkedés a Szent László Imaszövetség 2024. szeptemberi rózsafüzér titkáról

A szentírási rész mellett nagyon ajánlatos áttanulmányozni a Katolikus Egyház Katekizmusának ide vonatkozó részét:
(https://archiv.katolikus.hu/kek/kek00683.html#N3), majd a Pünkösdről szóló részt (https://archiv.katolikus.hu/kek/kek00731.html#N19 ).

Sokan azt gondolják, hogy „letudták” az évnyitót azzal, hogy elénekelték a Jöjj, Szentlélek Úristen kezdetű éneket. Ha az iskolai évet kezdőkkel együtt érezve vállalunk egy kis „stúdiumot” (elmélyedt tanulást) és a Katolikus Egyház Katekizmusából a Szentlélek vezetésére hagyatkozva áttanulmányozzuk a fent jelzett részeket, talán megsejtünk valamit abból, hogy milyen nagy ajándékot kaptunk Jézustól, amikor ígéretét teljesítve elküldte nekünk a Szentlelket, és ezt az ajándékot akarjuk megosztani a diákokkal és nevelőkkel az egész iskolai évben, nemcsak a Veni Sanctén.

A bevezető titkokhoz készített ima, reggelenkénti elmondásáról ebben a hónapban se feledkezzünk meg.
Pl. Megdicsőült Krisztusom! Irányítsd gondolataimat az általad küldött Szentlélek vezetésével, hogy a földi dolgokról is az odafönt valókra figyelve gondolkodjak. Te vezéreld szavaimat, hogy azokon mindig átragyogjon a te dicsőséged fénye. Kormányozd cselekedeteimet, hogy azok mindig szinkronban legyenek az általad irányított gondolataimmal, és az általad vezérelt szavaimmal. Ámen.

Elmélkedés

Szeptember eleje a Lélekhívás, a Szentlélek várásának ideje. A Gondviselés különleges ajándékának tartom, hogy ebben az évben, ebben a hónapban imádkozzuk – papi és szerzetesi hivatásokért esedezve – a dicsőséges olvasó harmadik tizedét.
Jézus azért jött, hogy kinyilatkoztassa (bemutassa) nekünk az élő Istent. Benne maga az élő Isten jött közel hozzánk. Nélküle sem az Atyát, sem a Szentlelket nem tudjuk megismerni, de a legnehezebb dolgunk a Szentlélek megismerésével van.

Az Atyáról sokat beszélt Jézus, a vele való egységét sokszor hangsúlyozta. Ezen túl műve, a teremtett világ is róla „beszél”. A Szentlélekről Jézus keveset szól. Valójában mindent vele és benne cselekszik, de szóval keveset mond róla. Jézus egész földi élete az Atya és a Szentlélek kinyilatkoztatása, de amíg ki nem árad ránk a Szentlélek, ezt mi nem értjük. Amikor megígéri, hogy majd elküldi nekünk, meglepő kijelentést tesz: Ő majd elvezet benneteket a teljes igazságra, és eszetekbe juttat mindent, amit mondtam nektek.

Ekkor, sőt igazán a Szentlélek kiáradása után értik meg a tanítványok, hogy Jézust is csak a Szentlélek által ismerik meg igazán. Ahogyan Jézus a Szentlélek által öltötte fel emberi természetünket, úgy mi is a Szentlélek által tudunk Jézusba „öltözködni”. Jézus az örök dicsőségből jött, és visszatért oda, de a Szentlélek által ma is adja nekünk megdicsőült önmagát az Eucharisztiában.

A Szentlélek kiáradásakor teljesedett be a húsvéti misztérium, ekkor úgy jött el hozzánk az Isten, hogy örökre velünk marad. Ahhoz, hogy ezt fel tudjuk fogni, Jézus – sérült emberi természetünket helyreállító – megváltó áldozatára volt szükség.

E tized imádkozása közben jó, ha tudatosítjuk: mi már megkaptuk a Szentlelket! Ha figyelünk rá, elvezet bennünket a teljes igazságra, általa tudjuk Atyánknak szólítani az Istent, általa tudjuk megérteni az írásokat, általa adja nekünk az Egyház a szentségeket, általa adja nekünk Jézus önmagát az Eucharisztiában, és általa halljuk meg Isten hívását.

Krisztus Egyházának tagjaiként a Szentlélekre „hangolt” emberekké kell lennünk, hogy az Ő vezetésével töltsük be mindnyájan azt a hivatást, amely által Isten ma is minden embernek a „saját nyelvén” akarja kimondani önmagát, mint Jeruzsálemben az első pünkösdkor.

Fodor András
nyugalmazott püspöki helynök, plébános

Öröm-hír sajtóiroda/Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye