A Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye hitoktatóinak tartanak szakmai továbbképzést augusztus 27-29-ig Debrecenben, az Egyházmegyei Kateketikai Központban. Az új tanévet Palánki Ferenc megyéspüspök nyitotta meg, majd Németh István püspöki titkár, egyházmegyei hitoktatási referens szólt a résztvevőkhöz. A megnyitóról szóló beszámoló ITT olvasható.
A továbbképzés tematikus napján az arlói jezsuita misszió munkatársai számoltak be cigány-pasztorációs tapasztalataikról. A második napon a hitoktatók szakmai napon vettek részt, ahol központi téma volt a plébániai, valamint az iskolai hitoktatás során fellelhető módszertani lehetőségek. Zárásként pedig a katekéták már lelkileg is töltekeznek, a lelkinapot Juhos Imre kisegítő lelkész vezeti Nyíregyházán, a Magyarok Nagyasszonya Főplébánián.
A tematikus és szakmai napról Megyesi Mária hitoktató, a KÉSZ nyíregyházi csoportjának vezetője számol be.
A tematikus nap programját Kiss Ferenc SJ ismertette, aki az Arlói jezsuita jelenlét elnevezésű, 2020 óta zajló, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat által koordinált program bemutatása céljából érkezett hozzánk néhány munkatársával együtt. Ráhangolásként a Szociopoly – Gazdálkodj, ahogy tudsz elnevezésű társasjáték lejátszására hívott meg minket, amelynek során – ugyan nem hiányzott a derű, és főként öniróniából fakadó nevetés – fájdalmas képet alkothattunk az arlói szegregátumban élő cigány családok szűkös életlehetőségeiről.
Ezt követően Kiss Ferenc röviden ismertette a fenti helyzetet, néhány sajátosan helyi kifejezéssel illusztrálva mondanivalóját, pl.: Szinte lehetetlen „kijönni a kamatos pénzből” = visszafizetni a magas, jellemzően 100 %-os kamatra kapott pénzt, majd egy rövid kisfilmet láthattunk, amelyben az Jezsuita jelenlét program vezetője elkalauzolt minket a Jelenlét Házba és a Mustó Péter Közösségi Házba, és bepillantást nyerhettünk a helyi fiatalokat bevonzó kulturális zenés-táncos aktivitásokba. A nőklub helybeli vezetőjétől megtudhattuk, hogy milyen létfontosságú segítséget jelent a családok számára a központ és a kilenc – közülük hat helybeliek közül kikerült – szociális munkás útmutatásai, akiknek elsőrendű feladata az emberek bizalmának elnyerése volt. Tartottak várandós és baba-mama klubfoglalkozásokat, pénzbeosztás-programot, tanították az anyákat kenyérsütésre, tisztítószer készítésre, ösztönözték őket pénz-megtakarításra.
A jelenlévők személyes bemutatkozásukban megerősítették, hogy a szegények több szeretet tudnak adni, és hogy a cigányság feltétlenül hisz Istenben, még ha számos hiedelem gátolja is az egyházi szervezethez való közeledésüket. Számos példával illusztrálták a jellemzően nyomorúságos helyzetet: a kidőlt falú, fűtőtest nélküli, felázott vályogház fenyegető valóságát, a lyukas labda és PET-palack játékszerkészletet, a gyerekanyák problémáját, beszéltek a más segítőkkel és segítőszervezetekkel való összefogás szükségességéről és nehézségeiről.
Ebéd után két kedves fiatal lány cigány táncot mutatott be nekünk, majd mi is táncra perdültünk.
A nap igen hasznos része volt a csoportbeszélgetés, amelyben a hitoktatók a cigánysággal kapcsolatos munkatapasztalataikat oszthatták meg, majd kérdéseket tehettek fel arlói vendégeinknek.
A hitoktatók tanévkezdést előkészítő továbbképzésének második napja Heidelsperger István oktatásért felelős püspöki helynök atya előadásával kezdődött, amelyben arról osztotta meg gondolatait a jelenlévőkkel, hogy hogyan kell működnie a katekézisnek a plébániákon.
Máté evangéliumának 28. fejezetének 18-20. verséből kiindulva – „Nekem adatott minden hatalom a mennyben és a földön. Menjetek tehát, és tegyetek tanítvánnyá minden népet. Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében, és tanítsátok meg őket arra, hogy megtartsák mindazt, amit parancsoltam nektek! És íme, én veletek vagyok minden nap a világ végéig!” – a következőket emelte ki:
Mindazok, akik az evangélium hirdetésében részt vesznek, hatalmat kaptak, mégpedig magától Jézus Krisztustól.
Az ő tanítványaivá kell tenniük neveltjeiket, őhozzá kell őket kapcsolniuk, nem önmagukhoz.
Küldetésük mindenkihez szól, nem lehetnek személyválogatók.
Nem lehetnek egyoldalúan „szentségközpontúak”, aminek szomorú következménye a számos „kibérmálkozott” fiatal.
Az ember személyekhez kötődő természetéből kiindulva segítsék őket személyes kötődésre a Szentháromság isteni személyeihez!
Ne essenek a parancsok közötti válogatás súlyos hibájába!
Értessék meg a rájuk bízottakkal, hogy Jézus úgy ment el, hogy itt maradt köztünk, mégpedig a kezünkbe vehető Szentírásban igéi által, illetve az Eukarisztiában! Ezért fontos, hogy katekézisünk Eukarisztia-központú legyen, azt hangsúlyozva, hogy Jézus itt van köztünk templomainkban, bármikor elé térdelhetünk.
Helynök atya felhívta hallgatói figyelmét továbbá arra is, hogy ne csak a hittani tudás átadásában merüljön ki munkájuk, hanem hitátadók is legyenek, s tegyék ezt inkább dicsérettel, mint dorgálással, élményszerű, léleképítő tevékenység keretében.
Gondolatait az igazi hitoktató azon tulajdonságára utalva zárta, mely szerint az mindig többet szeretne tenni, de azt is tudja, hogy munkája a tanítványok lelkében tovább folytatódik.
A nap következő programpontja háromféle plébániai tevékenység forgószínpadszerű bemutatkozása volt három workshopban.
Heidelsperger István atya és Zeleznik Erika hitoktató a mátészalkai római katolikus plébánián folyó gyermek-pasztorációs programot mutatták be, amelynek gazdag kínálatából egyediségével kiemelkedik a Templomtúra című kiadvány megjelentetése, amely játékos feladatok formájában ismerteti meg olvasót a templomban látható tárgyakkal, ott ábrázolt szentekkel, valamint az egyházközség lapjában folyamatosan közölt rejtvények rendszere, amelynek megfejtői közül a vasárnapi misén sorsolják ki a nyertest, aki egy alkalmas mozifilmet nézhet meg jutalmul. Minden bizonnyal átlagon felüli az ottani híveknek bőkezűsége is, amely a Karitász Gyermekkarácsony alkalmával átadott, személyre szóló, vágyott ajándékban mutatkozik meg.
Mike Ervin atya és fiatal felnőtt kísérői a debreceni egyetemisták és „kis ifisek” csoportjában végzett ifjúsági pasztoráció bemutatására vállalkoztak, elméleti megalapozottsággal felvázolva annak céljait és területeit. Lelkes beszámolóik mély személyes érintettségről, a helyes evangéliumi értékrend melletti elkötelezettségükről, közösségük megtartó erejéről és gazdag tevékenységi köréről tanúskodtak. A fiatalok örömteli hálával méltatták Ervin atya őket kísérő tevékenységét, de saját fejlődésüket is.
Kardos György, hitoktató, kateketikai munkatárs a szentségi katekézis területén szerzett tapasztalatairól számolt be. A közel két évtizedes, a nyíregyházi főplébánián végzett rendkívül szerteágazó tevékenységei közül kiemelkedik az elsőáldozásra történő előkészítés, amelynek elsődleges fontosságot tulajdonít, hiszen a hitoktató a plébániai hittan alkalmával találkozik a szülőkkel, meghívhatja a családokat a szentmisére, templomi szolgálatra kérheti a gyermekeket. A hittanoktatás koordinálásában nagy tapasztalattal rendelkező, a plébániai, sőt egyházmegyei zenés programok, szavaló- és rajzversenyek lelke-motorjának tartott hitoktató legfontosabb feladatnak mégis a legalapvetőbb tudnivalók, fogalmak életreszóló megtanulását, valamint a liturgikus magatartásformák elsajátítását, az ünnepek, a szentmise és a templom részeinek megismerését tartja.
A délutáni órákban szakmai napunk további négy workshopban való tevékenykedéssel folytatódott, a hitoktatás életkorok szerinti négy területének megfelelően: az óvodában, az általános iskola alsó és felső tagozatán, valamint a gimnáziumban folyó munkába történő bepillantással. A témavezetők Dudásné Popovics Angéla, a kisvárdai Szent László köznevelési intézmény óvoda és bölcsőde óvodavezetője, Lakatos Marianna, a nyírtelki Szent Anna Katolikus Általános Iskola pedagógusa, a Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskola óraadó tanára a hitoktatás módszertana tantárgyból, Börzseiné Kelemen Aliz, a nyíregyházi Szent Imre köznevelési intézmény helyettese, hittantanára és Bákonyi János atya, a kisvárdai Szent László köznevelési intézmény lelkivezetője voltak.
Megyesi Mária
Öröm-hír sajtóiroda/Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye