„A kísértés nem von el teljesen benneteket a küldetésetektől. Az ördög legveszélyesebb kísértése, hogy élettelenül, örömtelenül éljünk és a küldetésünket kreativitás, aktivitás nélkül éljük. Ez középszerű életet jelent, és ez a legrosszabb dolog. A böjt felkészít arra, hogy igent mondjunk Istennek, és nemet a sátánnak.”
Aldo Cavalli érsek, a Szentszék küldötte, a medjugorjei plébánia különleges apostoli vizitátora látogatta meg és a böjtről való tanításával gazdagította a június utolsó hetében Medjugorjéban lelkigyakorlatozó magyar csoportot. Az ország különböző területéről (Debrecenből is) érkező zarándokok egyhetes belső, lelki utazáson vettek részt a medjugorjei plébánia lelkigyakorlatos házában, ahol a kenyéren és vízen való böjt, az egésznapos ima, szentségimádás, szentmisék, napi két elmélkedés és a teljes szilencium töltötte ki a napjukat, hogy Istennel és önmagukkal egy valódi, meghitt párbeszédnek az ajándékával, küldetésükben megerősödve térhessenek haza.
A közösség a lelkigyakorlat részeként egy-egy alkalommal a hajnali órákban a Jelenések hegyén és a Krizsevác-hegyen is imádkozott, majd esténként több ezer ember jelenlétében vett részt a tábori oltárnál a rózsafüzér közös imádkozásában, az esti szentmiséken, a gyógyító alkalmakon, szentségimádáson és a kereszt előtti imádságon.
A lelkigyakorlatot – napi két tanítással – Fra Marinko Sakota Medjugorje akkori plébánosa, a Mladifest – 2022 ifjúsági találkozó házigazdája tartotta. A lelkigyakorlat magyar szervezője és az ott elhangzottakat magyar nyelvre fordította: Sarnyai Andrea.
Aldo Cavalli érsek tanításában a böjt ajándékairól beszélt:
„Az Apostolok Cselekedeteiben és Szent Pál összes levelében csak két-két alkalommal van szó a böjtről, az evangélium pedig néha tesz említést róla.
A böjt nem érdem
Amit a böjt számunkra ad, az nagyon mély. A böjt nem érdem. A farizeus és a vámos (Lk 18,9-14) című példabeszédben a farizeus így imádkozott: „Isten, hálát adok neked, hogy nem vagyok olyan, mint a többi ember, rabló, igazságtalan, házasságtörő, mint ez a vámos is. Kétszer böjtölök hetenként, mindenemből tizedet adok…” A farizeus saját érdemének tekintette a böjtölését.
Az imádság és a böjt mindig együtt jár. A Szentírásban az ima együtt a böjttel minden esetben egy különleges alkalommal, egy népnek vagy egyénnek az esetében kerül kifejezésre.
Jézus böjtje
Jézus Keresztelő Jánostól emberként veszi fel a keresztséget. Az evangélium azt mondja, telve van Szentlélekkel, a Lélek kivezeti őt a pusztába, és ott 40 nap és 40 éjjel böjtöl (ld. Lk 4,1). Ezáltal értjük meg a böjt értelmét és mélységét.
Jézus böjtöl és utána emberként az Atya előtt egy hihetetlen döntést hoz. Az imádság és a böjt által emberként tudta kimondani Istennek az Ő igenjét, a sátánnak pedig a nemet.
Mind a négy kísértés – a három a pusztában és az utolsó a kereszten – annak a megakadályozására szolgált, hogy Ő beteljesítse az evilági küldetését. Ádám, aki nem volt készen, Istennek nemet, a sátánnak pedig igent mondott.
A középszerű élet a legrosszabb
Az imádságban és böjtben eltöltött egy hét felkészít arra, hogy Istennek igent, a sátánnak pedig nemet mondjatok. Legyetek biztosak abban, hogy ezután is kísértés ér bennetek a küldetésetekre vonatkozóan! Legyetek nagyon figyelmesek, mert a kísértés nem von el teljesen benneteket a küldetésetektől! Az ördög legveszélyesebb kísértése, hogy élettelenül, örömtelenül éljünk és a küldetésünket kreativitás, aktivitás nélkül éljük. Ez középszerű életet jelent, és ez a legrosszabb dolog.
Amikor rosszak vagyunk és elesünk, akkor felállhatunk. Amikor pedig jók vagyunk, akkor képesek vagyunk a növekedésre. De a középszerűség a legveszélyesebb dolog: „Bárcsak hideg volnál, vagy forró! Így mivel langyos vagy, és sem forró, sem pedig hideg: kiköplek a számból” (ld. Jel 3,14-16) – olvassuk a Jelenések könyvében.
Ugyanezt akarja az ördög Jézussal is, hogy tegye azt, legyen olyan, éljen úgy, mint a többiek, ne legyen más, vagyis, középszerű ember legyen.
Az imádságban és böjtben eltöltött egy hét megadja, hogy tele legyetek élettel, és ebben a legnagyobb veszély, hogy mindezt középszerűen éljétek meg.
A Szentírásban az Apostolok Cselekedetei az Antiókhiában élő közösségen keresztül az Egyház életét tárja elénk, amely telve volt Szentlélekkel, élettel, erővel. Többek között Szent Lukács evangélista is tagja volt ennek a közösségnek. Itt élt Pál és Barnabás másfél évig. Ebben a közösségben sok karizma és Isten ajándékai nyilvánultak meg. Pál és Barnabás feltették a kérdést, hogy mi az ő küldetésük, hiszen másfél éven keresztül nem kaptak küldetést. Ekkor egy napon át imádkoztak és böjtöltek (ld. ApCsel 13,1-3), mert
a böjt és az ima arra szolgál, hogy egy Istennek kedves döntést hozzunk.
A közösség a böjtölés és imádkozás után rátette a kezét Pálra és Barnabásra, és elküldték őket missziós útjukra. Pál és Barnabás elindultak, hogy hirdessék az evangéliumot Antiókhiában. Miután megkapták ezt a küldetést, attól kezdve megszakítás nélkül hirdették az evangéliumot.
Ez rátok is vonatkozik. Egy hét imádságban és böjtben segít, hogy felismerve a hivatásotokat és küldetéseteket, tejes életerővel, kitartóan, kreativitással és lelkesedéssel végezzétek azt.
Amikor a Szentatya találkozik a zarándokokkal, mindig azt kéri tőlük, hogy imádkozzanak érte, mert neki van egy küldetése az Úrtól és azt be kell teljesítenie. Így vagyunk mi is, nekünk is imádkoznunk kell egymásért, hogy azt a küldetést, amit az Úrtól kaptunk be tudjuk teljesíteni – zárta gondolatait Aldo Cavalli érsek, apostoli vizitátor, majd a találkozó végén egyenként megáldotta a magyar zarándokokat.
A medjugorjei lelkigyakorlatról szóló további írások itt olvashatóak: 2., 3.
Kovács Ágnes – Öröm-hír sajtóiroda/Debrecen-Nyíregyházi Egyházmegye